|
|
Itämaisen
tanssin varhaishistoriaa |
Mirhami
2 (Toukokuu 2000) |
|
Lähde:
Wendy Buonaventura, Serpent of the Nile |
Käännös:
Annaleena Horning |
Hedelmällisyysrituaalitanssien
ja itämaisen tanssin suhde toisiinsa.
Useissa varhaisissa
kulttuuriyhteisöissä palvottiin naispuolisia jumalattaria. Uskottiin,
että ihmisen hedelmällisyyden ja maan hedelmällisyyden välillä
vallitsi yhteys. Erityisesti naisten uskottiin omaavan maagisia kykyjä,
koska nainen pystyi luomaan uutta elämää synnyttämällä. Naisen
maagisista voimista syntyi äitijumalattaren palvominen.
Äitijumalattaren palvomiseen kuuluivat hedelmällisyystanssit, joissa
käytettiin lantiojohtoista liikehdintää. Nämä tanssit olivat
seksuaalisesti virittyneitä.
Tuhansia vuosia sitten Anatolian ja Välimeren korkeakulttuurien parissa
naiset loivat tanssirituaaleja. Näiden avulla osoitettiin kunnioitusta
ja palvottiin naispuolisia jumalattaria. Miesten ei sallittu osallistua
rituaaleihin.
Afrodite ja muut suositut naispuoliset jumalattaret tulivat idästä.
Esimerkiksi Kyproksella syntyneessä Afroditen kultissa naiset
esittivät eroottisia, transsin kaltaisia tanssirituaaleja, joita
säestettiin lauluilla ja rummuilla. Transsi auttoi tanssijaa
saavuttamaan yhteyden jumalattaren kanssa. Yhteyden kautta jumalattaren
maagisia voimia siirtyi tanssija kehoon.
Mitä näille hedelmällisyysrituaalitansseille tapahtui? Yksi selitys
voisi olla se, että miehet alkoivat vähitellen ymmärtää oman
roolinsa tärkeyden elämän luomisessa. Aikaisemmin oltiin oletettu,
että ainoastaan nainen yksin pystyi tuottamaan elämää.
Vuosisatojen kuluessa vanhat naispuoliset jumalattaret vaihtuivat
miespuolisiksi jumaliksi. Noin 400-800-luvuilla kristinusko ja
islamilaisuus alkoivat syrjäyttää vanhat pakanauskonnot
Lähi-Idästä. Joitakin pakanarituaaleja liitettiin molempiin
uskontoihin, koska niitä oli vaikea kitkeä pois. Naispuolisiin
jumalattariin liittyneet rituaalit hävitettiin.
Vähitellen jumalattarien palvominen hävisi ja sen mukana erilaiset
rituaalit. Monissa paikoissa vanhojen hedelmällisyystanssien
uskonnollinen merkitys unohtui ja sen tilalle tuli tanssimisen merkitys.
Tanssit maallistuivat ja niistä tuli viihdyttäviä. Tanssista tuli
esittävä taidemuoto, siihen kuuluivat ammattilaistanssijat ja
katsojat. Vuosien kuluessa nämä vanhat tanssit kehittyivät
erilaisiksi eri puolilla maailmaa, esimerkiksi Afrikassa ja
Polynesiassa.
Pohjois-Afrikan rannikolla tämä vanha tanssi kävi läpi
mielenkiintoisen kehityksen. Siellä arabialais-islamilaisessa
maailmassa tästä tanssista tuli monipuolista ja taidokasta. Tanssin
alkuperä oli hedelmällisyysrituaaleissa käytetty lantiojohteinen
tanssitapa. Vaikka tällä maallisella viihdyttävällä tanssilla ei
ollut mitään tietoista yhteyttä vanhaan hedelmällisyystanssiin, niin
voidaan sanoa, että vanhan ja uuden välillä on yhdistävä side.
|