Teksti: Virpi Virtanen
1800-luvun
puolivälistä 1900-luvun ensimmäiselle vuosikymmenelle
saakka salaperäinen Lähi-Itä kutkutti
näennäismoralististen länsimaiden mieliä: tuhannen ja
yhden yön sadut joskus varsin suorasukaisinekin
seksikuvauksineen, Delacroix´n, Geromen ja muiden maalareiden
sensuellit naiskuvat, muodissa näkyvät vaikutteet
ottomaanien hovista värikkäine silkkeine ja sametteineen,
näytelmät ja runoelmat hunnutetuista, mutta aistillisista
naisista sekä kolonialistisen, miehisen näkemyksen mukaiset
matkakuvaukset syntisestä Orientista muodostivat sen
stereotyypin mielikuvan, mistä on toisinaan vieläkin vaikea
päästä irti.
Vuodesta 1851 alkaen järjestetyt maailmannäyttelyt
yrittivät osaltaan kouluttaa ihmisiä näkemään
sadunkimalteen ja syntisen sensuellisuuden alle, mutta kuten
usein käy niin ihmisiä kiehtoo enemmän viihde kuin tiede ja
opettavaiset näyttelyt itämaiden käsitöistä,
arkkitehtuurista ja taiteista jäivät markkinamiesten ja
väärennösten varjoon.
Danse
Du Ventre
Jo Pariisin
maailmannäyttely vuonna 1889 oli tutustuttanut yleisönsä
Ranskan siirtomaiden Algerian, Tunisian ja Marokon
kulttuureihin ja tansseihin ja vaikka tässä näyttelyssä
painopiste vielä olikin enemmän tieteessä kuin viihteessä
niin aitojen tanssien näkeminen aiheutti myös monien
jäljitelmien syntymiseen.
Juuri avattu Moulin Rouge teatteri sisällytti ohjelmistoonsa
itämaisesti puettuja tyttöjä, joiden tanssi jäljitteli
maailmannäyttelyssä nähtyjä aitoja Ouled Nail tanssijoita,
joiden tanssi oli tunnettua taidokkaista vatsaliikkeistään
ja kiihkeistä väristyksistä. Juuri Ouled Nail-tanssien
mukaan tanssityyliä alettiin kutsua eksoottisia arabialaisia
nimiä paremmin ranskalaisten suuhun sopivalla nimityksellä
Danse du Ventre sekä myös nimellä hochequochue, mikä tuli
meikäläistä västäräkkiä tarkoittavasta linnun nimestä
ja mikä voitiin kääntää myös sanalla ”heiluttaa
häntää”.
Chicagon
maailmannäyttely v.1893
Eräs
Pariisissa algerialaisia esiintyjiä tarkkaillut ja ihaillut
henkilö oli amerikkalainen nuori liikemies Sol Bloom, joka
siltä istumalta kutsui koko maailmannäyttelyssä mukana
olleen "algerialaisen kylän" mukanaan Amerikkaan,
missä heille tarjoutui loistava esiintymismahdollisuus
tulevassa Chicagon maailmannäyttelyssä vuonna 1893.
Sol Bloomin ansiosta Chicagon näyttelyalueelle rakennettiin
kokonainen katu pelkästään viihdettä varten ja
tämän kadun varrella monet eri kulttuurit esittelivät joko
aitoja tai jäljiteltyjä esityksiä mm. musiikin, tanssin
kuin maallisempien viihdykkeiden kuten ruoan ja juoman avulla.
Tätä katua kutsuttiin nimellä Midway Plaisance ja se jäi
historiaan nimenä, mitä yhä nykyäänkin kutsutaan
Amerikassa viihteellisiksi markkinoiksi.
Midway Plaisancen varrelle levittäytyi monenlaista
esiintyjää. Mukana olivat itseoikeutetusti Sol Bloomin
algerialainen kylä, värikäs turkkilainen basaari
moskeijoineen ja paviljonkeineen, arkkitehtuurisesti upea
persialainen palatsi sekä ehkä kaikkein kiehtovimpana
egyptiläinen markkinakatu, mikä tunnettiin nimellä
Street of Cairo.
Kaikkein eniten kävijöitä veti kuitenkin alueen keskellä
sijainnut maailman ensimmäinen ja vieläkin koossaan
ylittämätön maailmanpyörä, minkä ansiosta myös
lähistöllä sijainneet muut kohteet saivat osan
mielenkiinnosta.
Lähi Idän näyttelynalueilla esiintyi näyttelyn alussa
paljon aitoja taiteilijoita ja monet tanssijat ja muut
esiintyjät olivat algerialaisen kylän tapaan olleet mukana
jo Pariisissa neljä vuotta aikaisemmin Paikalla oli
matonkutojia, kultaseppiä, makeisten tekijöitä ja paljon
muita käsityöläisiä jotka uskoivat, että tällä tavalla
länsimaiset ihmiset oppisivat arvostamaan itämaisia
kulttuureita tutustumalla niiden parhaisiin tuotteisiin.
Mutta niin paviljonkien pystyttäjät kuin
tapahtumanjärjestäjätkin yliarvioivat tieteen ja taiteen
vetovoiman ja näyttely uhkasi ajautua vararikkoon jo hyvin
pian avaamisensa jälkeen. Tämä tukala tilanne osaltaan
antoi markkinamiehille vapaammat kädet ja Midway lisäsi
toimintaansa ja muodostui vähitellen koko näyttelyn
keskuspisteeksi, missä värikkäisiin kansallispukuihin
pukeutuneet tytöt tanssivat eksoottisia tanssejaan ja
naisilta ja lapsilta kiellettyyn persialaiseen palatsiin oli
kutsuttu Pariisin tanssiteatterin rohkeat tanssitytöt, joissa
aitoa itämaista ei ollut nimeksikään.
Rohkeiden esitysten siivellä myös aidot tanssit alkoivat
saada samanlaista arveluttavaa mainetta etenkin kun lähes
kaikki tanssiesitykset suljettiin teattereihin pääsymaksua
vastaan ja tanssin maanläheiset liikkeet, outo musiikki ja
tanssijattarien korsetittomat vartalot aiheuttivat osaltaan
kuhinaa vaikka heidän pukeutumisensa itse asiassa oli
hyvinkin peittävää
Little
Egypt
Yleisesti
kerrotaan, että Pikku Egypti tanssija oli koko näyttelyn
vetonaula, joka aiheutti Mark Twainille sydänkohtauksen ja
joka esiintyi maailman ensimmäisessä filmipätkässä.
Mutta kuka ja mikä tämä maailmankuulu Pikku Egypti oikein
oli? Maailmannäyttelystä on jäänyt jälkeen lukemattomia
dokumentteja, joista yhdessäkään ei mainita Pikku Egyptiä
nimeltä vaikka nimeltä tunnettiin Street of Cairon
kaksitoista tanssijaa, turkkilaisen paviljongin taidokas
Mademoiselle Rosa sekä monta muuta paikalla ollutta
itämaisen syntyperän omannutta tanssijaa sekä persialaisen
palatsin pariisitar Belle Baya.
Valokuvat esittävät monia tanssijoita, joista egyptiläiset
näyttävät kavaasitanssjjoilta suikalehameineen ja
liiveineen ja turkkilaistanssijoiden asustukseen kuuluivat
haaremihousut, liivit ja päähineet. Kuvista voidaan nähdä
myös monia selvästi länsimaisilta näyttäviä tanssijoita
ja olipahan mukana myös naisiksi pukeutuneita miehiäkin.
Mutta ei Pikku Egyptiä. Ainoat jonkinlaisiksi tähdiksi
luokitellut tanssijat olivat Belle Baya ja Rosa, jotka
molemmat saivat nimensä teattereiden julkisivuihin, mutta
egyptiläisen teatterin tyttöjä sanottiin vain yhteisesti
"tanssiviksi tytöiksi".
Edes Mark Twain ei käynyt näyttelyssä eikä täten olisi
voinut saada sydänkohtausta nähdessään pikku Egyptin
tanssivan - myöskin Edisonin elokuvakone valmistui vasta
näyttelyn loputtua, joten nämäkin huhut osoittautuivat
perättömiksi.
Taru
ja todellisuus
Mutta
kuten aina niin pikku Egyptin legendankin takana on myös
todellisuuspohjaa. Nimellä Pikku Egypti kutsuttiin
maailmannäyttelyn jälkeen useita tanssijoita, jotka joko
aloittivat uransa Midwayn menestyksen siivittämänä tai
jotka jatkoivat menestyksekästä tanssiuraansa näyttelyn
jälkeenkin. Näihin jatkajiin kuuluivat muun muassa
Mademoiselle Rosa ja Street of Cairon Farida eli Fahreda Mazhr.
Edisonin joitain vuosia myöhemmin kuvaamassa
filminpätkässä nähdään egyptiläisittäin pukeutunut
tanssijatar Fatima ja myös muita Lähi-Idän tanssijoita
kierteli ympäri Amerikkaa.
Eksoottiset itämaiset nimet taipuivat huonosti rahvaan suussa
ja niin yleiseksi tanssijattaren kutsumanimeksi muodostui
"Pikku Egypti" paljoakaan piittaamatta siitä oliko
tanssija kenties turkkilainen, syyrialainen, algerialainen vai
egyptiläinen. Myös musiikki alkoi muokkaantua paremmin
länsimaiseen korvaan sopivaksi ja Burlesque ja
Vaudeville-teatterit omivat pian tämän tanssityylin muokaten
siitä entisestään viihdyttävämpää ja paheellisempaa.
Osa esiintyjistä toimi strippareina ja näin pikku Egyptiä
voidaan osaltaan pitää myös teatraalisen striptease-tanssin
esiäitinä, mistä jäänteenä stripteasea kutsutaan vielä
yleisesti nimellä ”exotic dancing", millä alunperin
oli tarkoitettu juuri näitä enemmän tai vähemmän aitoja
etnisiä tansseja.
Ensimmäinen varsinaisesti julkisuuteen tullut Pikku Egypti
oli Algerian ranskatar Ashea Wabe, joka pidätettiin
pahamaineisen moraalinvartijoita närkästyttäneen Seeley
Dinnerin aikana. Seeley Dinner oli rikkaiden nuorten miesten
kokoontuminen, mihin kuului runsaan juomisen lisäksi hoochy
coochy tanssija, joka tanssimisensa lisäksi poseerasi alasti
taitelijoita leikkineille miehille. Moraalipoliisi piti tätä
ennenkuulumattomana, mutta suuri julkisuus nosti lukuisat
Pikku Egyptit vain entisestään paremmin esille. Osa näistä
pikku Egypteistä oli varmastikin ihan aitoja, hyviä
tanssijoita, mutta yleisesti ottaen nimi tarkoitti
huonomaineista naista.
Hoochy
Coochy/Belly Dance
Maailmannäyttelyn
jälkipyykiksi jäi myöskin itämaisen tanssin yleinen
kutsumanimi vatsatanssi - amerikkalaisittain Belly Dance,
mikä oli Sol Bloomin käännös Pariisissa yleisesti
käytetystä Danse du Ventre -nimityksestä. Vaikka nimitys
alunperin tarkoittikin ainoastaan algerialaisten tanssijoiden
tanssia niin se levisi käsittämään kaikki samantyyppiset
tai jopa samalta suunnalta olevat tanssit. Hoochy Coochy ja
Belly Dance-esitykset kiehtoivat katsojia ja länsimaisille
naisille sopimattomat ja korsettien takia mahdottomat liikkeet
nähtiin jännittävinä ja aistillisina ja esityksiä
pidettiin parhaimmillaankin rohkeina ja pahimmillaan
vulgaareina, mitä ne tietysti pariisittarien ja muiden
"väärennettyjen" tanssijoiden takia usein
olivatkin ja aidot, taidokkaat kansantanssit jäivät armotta
viihteen ja seksin varjoon, mistä leimasta vielä tänä
päivänäkin on itämaisessa tanssissa vaikea päästä
eroon.
Itämaisen
tanssin länsimainen esiäiti
Mutta
miksi juuri Pikku Egypti on omittu itämaisen tanssinkin
länsimaiseksi esiäidiksi? Eikö olisi ollut moraalisesti
varmempi nimetä täksi esiäidiksi taitaviksi, aidoiksi
tanssijoiksi tunnustetut Mademoiselle Rosa tai Fahreda Mazhar?
Myöhemmät tanssijat ovatkin yrittäneet paikata
"erehdystään" väittämällä , että juuri
Fahreda Mazhar oli aito Pikku Egypti ja todellinen läntisen
tanssin taitaja ja totta onkin, että Fahreda itse jo uransa
lopetettuaan halusikin todistella olevansa "aito"
vaikkei vielä tanssiessaan halunnut Pikku Egypti-nimeä
käyttääkään, mutta Amerikassakin oli ollut jo itämaisia
tanssijoita ennen Chicagon maailmannäyttelyäkin ja
Euroopassa siirtomaapolitiikan ansiosta vieläkin enemmän.
Mutta miksi juuri Chicagossa syntyi länsimainen vatsatanssi?
Ehkäpä tästä on syytä syyttää ja myös kiittää Sol
Bloomia, joka kaupallisti tämän tanssin ja toi sen kenen
tahansa ulottuville. Ilman Sol Bloomia itämaisen tanssin tie
Suomenkin tanssilavoille olisi varmasti ollut toisenlainen,
mutta se olisiko tämä tie ollut parempi tai huonompi jää
arvelujen varaan.
|