Teksti:
Annaleena Horning
Mihrimahilaiset
ovat vuoden 2002 aikana päässeet tutustumaan khaligitanssin
saloihin kahdella eri kurssilla. 23.3. Jaana Åhl piti
peruskurssin aiheesta. Neljän tunnin tuhti paketti sisälsi
hieman historiaa, videopätkiä erilaisista esityksistä,
pukuesittelyä ja koko joukon tanssille ominaisia liikkeitä.
28.12. kaikilla innokkailla tanssinharrastajilla oli mahdollisuus
jatkaa khaligitanssin saralla osallistumalla Taikku Hyvösen
khaligitanssin kurssille, jolla hän opetti perusliikkeitä ja
mielenkiintoisen ryhmätanssikoreografiansa.
Khaligi
äännetään vapaasti "väännettynä" jota kuinkin
"hälitsi" ja se tarkoitta suomeksi lahtea.
Khaligi-tanssi on kotoisin Arabian niemimaalta (esim.
Arabiemiirikunnat, Bahrain, Irak, Iran, Kuwait, Libanon,
Saudi-Arabia ja Yemen) Suomen tanssipiireissä khaligi-tanssia on
pitkään yleisesti kutsuttu nimellä sauditanssi. Tämä johtuu
siitä, että tanssin katsottiin olevan peräisin vain
Saudi-Arabiasta. Kannattaa korjata tämä yksipuolinen ja
virheellinen käsitys ja muuttaa sauditanssi omassa
tanssisanastossaan khaligitanssiksi.
Kansan
parissa khaligitanssi on ollut perinteisesti naisten
privaattitanssi. Naiset tanssivat sitä keskenään omissa
tilaisuuksissaan. Folklore-esitykset ovat tuoneet khaligitanssin
näyttämölle ja siten laajemman yleisön tietouteen. Myös
estradien sooloesiintyjien musiikissa voi olla pätkä
khaligirytmiä, jolloin esiisntyjä tuo tanssitietämyksensä
esille käyttämällä khaligitanssille ominaisia liikkeitä.
Näyttävimmillään tanssi on ryhmätanssina.
Luonteeltaan
ja tunnelmaltaan tanssi on hyvin hienostunut ja naisellinen. Sitä
ei turhaan kutsuta maailman naisellisimmaksi tanssiksi. Se on
myös flirttailevaa. Silmät kurkkivat "essun" reunan
yli. Rintakehä elää. Kädet kannattelevat sirosti
"essua". Lantiotakin voi tuoda halutessaan esille
löysästä asusta huolimatta. Pään liikkeet ja hiusten käyttö
on näyttävää.
Perusliikkeet
Perusaskelluksella
(vaihtoaskelrytmi) eteenpäin liikuttaessa takajalka pidetään
päkiällä ja etujalka suorana. Askeltaessa etujalan polvi ei saa
niiata. Vuorotellen askeltaen pääsee jo mukavasti eteenpäin.
Taaksepäin mentäessä jalkojen osat vaihtuvat. Nyt etujalka on
päkiällä ja takajalka maassa. Perusaskeleeseen voi liittää
ylävartalon liikkeitä, esim. rintakehän erilaisia rullauksia,
kiertoja ja ravistuksia. Lantio saadaan esille löysästä mekosta
huolimatta tuomalla "essu" kädellä kiinni kehoon.
Lantioliikkeenä voi käyttää
sahausliikettä, johon voi lisätä värinät. Toispuoleista
askellusta voi varioida niiauksilla. Nostokasit sekä laukka-askel
kuuluvat myös tähän tanssiin.
Myös
"essua" eli asun etupuolen helmaa kannattelevilla
käsillä on merkitystä. Niillä voi myötäillä liikkeitä
tekemällä esim. kaseja, ympyröitä. Tällöin "essu"
pääsee liikkeelle. Toisinaan "essun" paikallaan
pitäminen on parempi vaihtoehto, mm. silloin, kun halutaan
korostaa ylävartalon liikkeitä.
Pään
ja hiusten käyttäminen ovat korostetusti esillä tanssissa.
Päätä pyöritetään puolikuun muotoisena puolelta toiselle.
Keskelle pysähtyessä anna pään hieman nyökähtää ja vaihda
suuntaa. Näin saat hiukset lentämään näyttävästi.
Ylävartalo saa tulla mukaan liikkeeseen. Pään pyrittämistä
kannattaa harjoitella aluksi paikallaan, erityisesti jos on
vaikeuksia tasapainon kanssa. Sekä hiusten heittelyä puolelta
toiselle että pään pyörittämistä voi käyttää tanssissa
seisten ja lattialla tukevasti istuen.
Asu
Khaligitanssissa
käytetään isoa, löysää, kauniisti kirjailtua asua/mekkoa,
jota kutsutaan nimellä Thobe nashal. Mekko on hyvin väljä ja
sen etupaneeli "essu" on kauniisti kirjailtu. Usein
myös mekon saumat ovat koristeltuja. Mekon takapuoli on
vähemmän koristeltu tai täysin koristelematon.
Khaligiasun
voi ostaa valmiina hyvin varusteltuilta basaarimyyjiltä tai mekon
voi valmistaa itse. Ulkomailta tuotetut asut on yleensä
valmistettu ohuesta kankaasta, esim. shifongista. Etupaneelin
kirjailun vahvikkeena käytetään asun väriin sopivaa
verkkomaista tukikangasta. Kirjailu tehdään kultaisella tai
vaaleankeltaisella ohuella puuvillalangalla. Koristelussa
käytetään litteitä paljetteja. Asun alla käytetään
päällysasun väristä pitkähihaista galabeijaa/mekkoa.
Alkuperäisissä maissa naiset vielä nykyäänkin sujauttavat
khaligimekon käsilaukkuun juhliin mennessään ja pukevat sen
omien juhlavaatteidensa päälle. Kiva idea seuraaviin
kevätvärinöihin/pikkujouluihin!
Khaligiasun
valmistusohje
Asun
voi valmistaaitse. Esimerkiksi nettisivuilla kerrotaan, että asun
voi valmistaa myös intialaisesta sarista. Sarin koristeltua osaa
voi käyttää huolellisesti suunnittelemalla ja leikkaamalla
khaligimekon etupaneelina. Kangaskaupoista voi löytää erilaisia
kauniisti kirjailtuja kankaita, jotka ovat käyttökelpoisia
etupaneeliin. Asun materiaalina on yleensä ohut kangas,
esim.shifonki. Ohut kangas on paksua parempi vaihtoehto, koska se
elää herkemmin pienessäkin liikkeessä.
Lue
ohje ja tutki piirros huolellisesti. Tee tarvittavat muutokset.
Huomioi taitteelta leikattavat osat. Mieti ja hahmota ohje ennen
kuin alat leikata kangasta. Asun erikoisuutena on, että
kaula-aukko tehdään keskisauman alapuolelle (noin 15-20 sm).
Kaula-aukko on pyöreä, josta lähtee halkio (noin 10-15 sm) Tee
Etupaneelin kirjailu ennen kappaleiden yhdistämistä. Etupaneelin
alle voi olla hyödyllistä laittaa tukikangasta. Huolittele
saumat hyvin, jos käytät shifonkia. Paksumpaa shifonkilaatua on
helpompi käsitellä.
|