Teksti: Minna Koskinen
Mihrimahin
kesäfestivaalien tähtivieraaksi saamme Saksassa asuvan tunisialais-amerikkalaisen Khadejah El Oueslatin, voimakkaan ja
dynaamisen tanssijan ja innostavan tanssinopettajan, joka Arabimaissa tunnetaan taitavana Lähi-idän kansantanssien
osaajana.
GRETCHENISTÄ KHADEJAHIKSI
Khadejah El Oueslati eli Gretchen Marsh Long on kotoisin Pennsylvaniasta Yhdysvalloista. Lapsena hän kuunteli itämaista musiikkia, ja häntä viehättivät Hollywood-elokuvat kuten Sinbad Merenkävijä, Kleopatra ja Ali Baba ja erityisesti niiden tanssikohtaukset, vaikka ne eivät olleetkaan sitä aitoa ja oikeaa tanssia. Kaksitoistavuotiaana hän soitteli läpi kaikki kotiseutunsa tanssikoulut kysellen itämaisen tanssin tunteja. Vastaus oli järjestään kielteinen, mutta sen sijaan hänelle tarjottiin baletti- ja jazztunteja. Kahden viikon päästä soittelukierroksesta paikallinen NMKY ilmoitti järjestävänsä nuorille itämaisen tanssin alkeiskurssin, josta Khadejahin tanssiura 1973 alkoi. Khadejahin ensimmäinen opettaja oli Shililah, joka antoi Gretchenille nimen Khadejah. Sekä nimi että tanssi ovat olleet osa Khadejahin elämää jo yli 30 vuotta. Pennsylvanian lisäksi Khadejah kävi tanssitunneilla New York Cityssä, jossa hänen opettajiaan olivat mm. Ibrahim Farrah ja Serena. Itämaisen tanssin lisäksi Khadejah on opiskellut balettia, jazz- ja modernia tanssia, steppausta ja flamencoa.
Khadejah muutti Wiesbadeniin Saksaan vuonna 1987. Miehensä Mustapha “Mussi” El Oueslatin kanssa Khadejah perusti vuonna 1989 Ahlam Dance Theatren, jonka taiteellinen johtaja Khadejah on. Vuonna 1997 he avasivat Ahlam Dance Theatren yhteyteen myös tanssikoulun, jossa he viikkotuntien lisäksi järjestävät seminaareja, lyhytkursseja ja teemakuukausia, treenaavat omia tanssiryhmiä ja järjestävät joka toinen kuukausi haflan. Khadejah ja Mustapha esiintyvät ja opettavat yhdessä niin omassa tanssikoulussaan kuin ympäri Eurooppaa, Pohjois-Afrikassa ja Yhdysvalloissa. Vuodesta 1990 lähtien Khadejah on vuosittain vieraillut Egyptissä ja miehensä kotimaassa Tunisiassa laajentaakseen tietämystään itämaisesta tanssista ja eri tanssityyleistä.
MONIPUOLINEN OPETTAJA JA TAITEILIJA
Khadejah on voimakas ja dynaaminen tanssija. Hänelle tunnusomaista ovat täsmällisyys, aitous ja monipuolinen kansantanssien tuntemus. Hänen erityisalansa ovat tunisialaiset kansantanssit. Khadejah tunnetaan myös nimellä Little Pepperoni, joka kuvaa hänen temperamenttista ja tulista tanssityyliään. Tuija Rinne on osallistunut Khadejahin tunisialaistanssikursseille sekä Helsingissä että Kairossa. Hänen mukaansa Khadejah on erittäin hyvä treenari, jonka tunneilla ei hikeä säästellä. Khadejah kertoo tehneensä paljon töitä ymmärtääkseen musiikkia, tanssia ja kansanperinnettä. Vaikka musiikkiin tehdään koreografia, niin hän jättää kuitenkin aina tilaa improvisoinnille, sillä on tärkeää pystyä tulkitsemaan tarinaa musiikin takana. Khadejah on master-luokan opettaja ja koreografi. Hänen ohjelmistoonsa kuuluvat niin Raks Sharki kuin kansantanssit arabimaista ja Turkista.
Khadejah on ensimmäinen amerikkalainen, joka on saanut kutsun tulla opettamaan Raqia Hassanin Ahlan wa sahlan –festivaaleille. Hän on opettanut festivaaleilla 2002 ja 2003 ja opettaa myös tänä vuonna Kairossa. Khadejahin tanssia on voinut nähdä erilaisissa esityksissä hänen vierailemissaan maissa mutta myös esimerkiksi Tunisian televisiossa. Vuonna 2001 hän tanssi Hakimin avausnumeron Kartagon Festivaalien näytöksessä. Khadejah on myös opettanut tanssia Israelissa, viimeksi syksyllä 2005, ja esiintynyt siellä World Peace –musiikkiryhmän kanssa. Huolimatta siitä että Yhdysvaltojen ja eräiden Arabivaltioiden suhteet ovat kireät, on Khadejah havainnut, että hänet hyväksytään, koska arabiyleisö näkee, että hän ymmärtää ja kunnioittaa heidän kulttuuriaan. Muistorikkain esiintymiskokemus Khadejahille on ollut tanssia Tunisian TV:ssä. Tunisialaisten oli aluksi vaikea uskoa, että amerikkalainen tanssii itämaista tanssia, mutta oli hienoa osoittaa heille, ettei tarvitse olla arabi osatakseen tanssia.
Khadejah ja Mustapha El Oueslati vierailivat Helsingissä toukokuussa 2003 ja
syyskuussa 2004. He opettivat molemmilla kerroilla tunisialaistanssia. Helsingin kaupungin kulttuuriasiainkeskus Caisa järjesti Tunisialaisen kulttuurin viikon 6.-10.9.2004, jossa tuotiin esiin tunisialaista musiikkia, taidetta, tanssia ja ruokakulttuuria. Viikon kohokohtana oli kaksi eri tanssi- ja musiikkiesitystä, joissa mukana oli El Oueslatien Ahlam Dance Theatre Troupe.
”ÄLÄ KOSKAAN LAKKAA OPPIMASTA”
Khadejah ei pidä termistä ’vatsatanssi’ (’belly dance’), vaan hänen mielestään pitäisi käyttää nimitystä Arabian kansojen klassinen tanssi, sillä itämaisessa tanssissa mukana on paljon useampi ruumiinosa kuin vain vatsa. Perusteluna hän mainitsee esimerkiksi akrobatiaa vaativan kynttiläkruunutanssin ja hienovaraiset hiustanssit (khaleegi), joissa tanssija käyttää välillä vain hiuksiaan ja silmiään. Itämainen tanssi on Khadejahille tanssi, jossa vartalo ja mieli ovat täysillä mukana. Se on kaikkien naisten, niin nuorten, vanhojen, pienten kuin suurtenkin, tanssi, joka antaa täydellisen vapauden liikkua ja ilmaista sisintään. Khadejahin mielestä sekä tekniikka että improvisaatio ovat tärkeitä: tekniikan avulla opimme tietämään, kuinka vartalomme liikkuu, ja improvisaatiota tarvitaan, sillä musiikin tulkinta ilmeillä ja eleillä on osa arabialaisia tansseja. Näiden takia on hyvä, jos koreografia antaa mahdollisuuden ”irrotteluun”. Khadejahin motto on ’Älä koskaan lakkaa oppimasta’. Itämaisen tanssin liikkeet voi oppia kuka tahansa, sillä ne ovat vartalon luonnollisia liikkeitä. Tanssijan tulisikin opetella mahdollisimman monipuolisesti itämaisen tanssin eri tyylejä, mutta olisi hyvä opetella myös muita tanssilajeja, koska ne voivat auttaa tanssijaa löytämään itsensä. On tärkeää pitää yllä itämaisen tanssin korkeaa tasoa ja opettaa yleisölle tanssin kulttuuria.
Khadejahin elämänohje on ’ole nöyrä’, ja hän on ylpeä siitä, kuinka pitkälle hän on tanssin avulla päässyt. Hän kertoo, että nuorena tanssi antoi hänelle ystäväpiirin, jonka ansiosta hän pysyi poissa vaikeuksista. Tanssi on myös laajentanut hänen näkökulmiaan ja opettanut häntä tuntemaan itseään paremmin. Khadejahia inspiroivat kaikki, jotka jakavat tanssin hänen kanssaan. Itämaisen tanssin piirissä Khadejah kaipaisi suurempaa harmoniaa ja enemmän tukea ja asioiden jakamista kollegoiden kesken. Hänestä yhteydenpito muiden tanssijoiden kanssa, yhteistyö ja avoin keskustelu vaikkapa tanssin ammattilaisen elämään kuuluvasta taloudellisesta puolesta ovat tärkeitä asioita.
Khadejah kuuluu Tunisian Äidit
-yhdistykseen, jonka kanssa hän on osallistunut lukuisiin varojenkeräyskampanjoihin tunisialaisten äitien ja lasten auttamiseksi. Hän on myös pitkäaikainen saksalaisen Bundesverband of Orientalische Tanz -järjestön jäsen ja opettaja.
|