Teksti
Annaleena Horning
Egyptissä
kavaasit ovat tunnettuja naispuolisia tanssijoita.
Kavaasitanssijoita on kuvailtu useiden vuosisatojen ajan
kirjallisuudessa, joka on yksi tärkeimmistä egyptiläisen
itämaisen tanssin tutkimusmateriaalista. Noin 150 vuotta
sitten egyptiläisiä ammattitanssijoita kaupungeissa ja
maaseudulla kutsuttiin nimellä ”ghawazi”. Nykyisin
termiä ghawazi käytetään Egyptissä maaseudun
perinteisellä tyylillä esiintyvistä tanssijoista, jotka
eivät ole lisänneet ohjelmistoonsa vaikutteita baletista,
latinalaisen Amerikan tai modernista tanssista, toisin kuin
kaupunkien yökerhoissa esiintyvät itämaiset tanssijat.
Kavaasit erottuvat myös alkuperältään. He eivät ole
syntyperäisiä egyptiläisiä tai arabialaisia, sillä
heidän esi-isänsä tulivat Intiasta. Suurten
kansainvaellusten aikaan n. 400-luvulla Intiasta lähti
mustalaisheimoja länteen ja he kulkivat Afganistanin ja
Persian läpi aina Välimeren itäiselle rannalle. Siellä
heidän joukkonsa jakaantuivat kahtia. Toiset jatkoivat Turkin
kautta Eurooppaan ja osa seurasi Afrikan etelärantoja pitkin
Egyptiin. Egyptiläiset kutsuivat uusia tulokkaita nimellä
ghawazee, joka tarkoittaa ulkopuolista. Vuosisatojen ajan
kavaasit saivat elantonsa esiintymällä. Jotkut kavaasisuvut
tulivat ajan myötä hyvin kuuluisiksi ja siten kysytyiksi
esiintyjiksi.
Awalimit
- arvostetuimmat esiintyjät
Egyptissä
1800-luvulla kavaasien ohella oli myös awalimeiksi kutsuttuja
naispuolisia laulajia, runoilijoita ja musikantteja. Awalimit
(almeh yksikössä) olivat ylimmässä asemassa verrattuna
kaikkiin muihin naisviihdyttäjiin. Heille maksettiin suuria
palkkioita ja Awalimeja pyydettiin laulamaan myös
haaremeihin. Silloin harvoin, kun yleisön joukossa oli
miehiä, he lauloivat verhon takana.
Awalimit nauttivat suurta arvostusta. Tämä saattoi johtua
osaksi siitä, että he pitivät huntuja ja käyttäytyivät
muutenkin huomaamattomasti julkisuudessa. Yksi kuuluisimmista
1800-luvun lopulla eläneistä awalimeistä oli Sakina al-Maz.
Kun eurooppalaiset matkustivat Egyptiin 1800-luvulla ja
kuvailivat viihdyttäjiä, he usein erehtyivät kutsumaan
tanssijaa almehiksi. Aidot awalimit tanssivat harvoin.
Toisinaan tavalliset katutanssijat lisäsivät ohjelmistoonsa
laulua saadakseen enemmän arvostusta.
Kavaasien
karkotus Kairosta 1834-1866
Egyptissä
nousi valtaan vuonna 1799 uudistusmielinen Muhammad Ali.
Hänen tavoitteenaan oli maan saattaminen lähemmäksi
länsimaista tasoa. Uskonnollisen paineen alaisuudessa hän
määräsi kavaasit karkotettavaksi Kairosta Ylä-Egyptiin
vuonna 1834. Awalimit eivät kokeneet samaa kohtaloa, vaan
heidän sallittiin jäädä. Lain tarkoituksena oli poistaa
Kairon kaduilta huonomaineiset tanssijat. Käskyä uhmannut
tanssijatar sai 50 ruoskaniskua ja karkotuksen. Silti osa
tanssijoista pysyi Kairossa ja harjoitti ammattiaan salaa.
Kavaasien karkotuksen jälkeen Kairon tanssimaailmassa nuorten
poikien (khawals) osuus tanssijoina kasvoi. Monet heistä
olivat lähtöisin Konstantinopolista. Jotkut poikatanssijat
pukeutuivat naisiksi ja matkivat naisten tansseja. Toisinaan
he jopa onnistuivat huiputtamaan eurooppalaisia, jotka
luulivat nähneensä aitoja naistanssijoita. Vuonna 1866
kavaasien karkotuskielto kumottiin ja heidän annettiin palata
takaisin Kairoon.
Kavaasien
tanssiasut
Eurooppalaiset
matkailijat kuvailivat kavaasien asujen loisteliaisuutta.
Eräs englantilainen historioitsija E.W. Lane kertoi heidän
pukeutuvan julkisesti asuihin, joita keskiluokan naiset
käyttivät ainoastaan haaremien yksityisyydessä.
Eurooppalaisissa maalauksissa ja kirjallisuudessa kuvaillut
kavaasinaiset ovat pukeutuneet aluspukuun, joka oli tehty
valkoisesta musliinikankaasta. Aluspuvun hihat olivat pitkät
ja tanssijan nostaessa käsivartensa pään yläpuolelle,
hihat putosivat kyynärpäihin. Ranteissa heillä oli
kultaisia ja hopeisia rannerenkaita. Suoran alusmekon päälle
puettiin joko pitkä jakku tai bolerotyylinen satiinikankainen
liivi, joka oli tiukasti vartalonmyötäinen. Jalassa heillä
oli puuvillaiset, löysät, turkkilaistyyliset housut. Housut
puettiin lonkkien korkeudelle ja niiden lahkeet oli rypytetty
nilkkojen ympärille. Kangas oli yksivärinen tai kuviollinen
ja erittäin suosittuja olivat tiikeriraidat. Lantion
ympärille kietaistiin yksi tai useampi huivi korostamaan
tanssin lantioliikkeitä. Vaihtoehtoisesti tanssijalla saattoi
olla lantiohuivin sijasta kaistale kirkasta satiinikangasta
(punainen oli suosittu väri) tiukasti kierrettynä lantion
ympärillä.
Aidot
kavaasitanssiesitykset vähenemässä
Vielä
1980-luvulla maaseudun kylissä pyydettiin kavaasitanssijoita
esiintymään ”farahat” perhejuhliin (kihlajaiset, häät
ja ympärileikkaukset), vanhan perinteen mukaisesti. Perhe,
joka palkkasi kavaaseja esiintymään juhliinsa, nautti
kyläläisten arvostusta. Ylä-Egyptissä 2-5 kavaasia
palkattiin esiintymään käytännöllisesti katsoen koko
yöksi ulos rakennetulle puiselle lavalle. Luxorin alueen
kavaasit esiintyivät tilauksesta matkailijoille Niilillä
purjehtivissa laivoissa talvikuukausina (marraskuusta
huhtikuulle), jolloin ilmasto on miellyttävämpää
turisteille. Kuumien kuukausien aikana he esiintyivät
egyptiläisillä ulkofestivaaleilla.
1990-luvulle tultaessa kavaasien esiintymiset vähentyivät
radikaalisti, sillä paikalliset kylät eivät järjestäneet
enää vuotuisia juhlia, joissa heillä oli tapana esiintyä.
Islamilaiset fundamentalistit vastustavat tanssijoiden
esiintymisiä ja turistinäytöksiä. Viranomaiset haluavat
kieltää juhlien järjestämisen niissä esiintyneiden
väkivaltaisuuksien vuoksi (esim. sukujen väliset ristiriidat
– vendetta). Näin ollen jotkut aidon kavaasitanssin
taitajat ovat siirtyneet opettamaan innokkaita ulkomaalaisia
alan tanssinharrastajia. Toisaalta myös Egyptissä on
virinnyt halu kerätä ja tallentaa vanhaa
kansantanssiperinnettä. Siten vanha läpi vuosisatojen
säilynyt kavaasitanssikulttuuri jatkuu yhä.
-
Lähteet:
Buonaventura, Wendy: Serpent of Nile: Women and Dance in
the Arab World. London. Saqi Books 1989
El Raks el Sharki, issue 4/1997
Habibi, vol. 12, no 2
|