Mihrimah ry |
Itämaista tanssia vuodesta 1997 |
||||||||||||||
|
Haggala-sanan
kuullessaan monelle ensimmäisenä tulee mieleen valkoisissa
esiliinoissa ja hunnuissa rehevästi tanssivat naiset. Mihrimahkin on
työstänyt kaksi haggala-koreografiaa. Ryhmän kuparinruskeissa asuissa
valkoisin esiliinoin ja tupsuin
koristelluin hunnuin esittämät tanssit ovat monille tuttuja. Tanssin
alkuperä Haggala-sana
tulee arabiankielisestä sanasta hag'l, joka tarkoittaa loikkaa tai
hyppyä. Haggala tarkoittaa naimaikäistä tyttöä, tanssijaa,
musiikkia ja itse tanssia. Asut Alkuperäisenä
naisen asuna pidetään yksinkertaista pitkää, täyshihaista mekkoa.
Lanteille on kiedottu vahvasta kankaasta tehty "toppaus".
Alkuperäiseen asuun ei ole kuulunut nauhoja eikä tupsuja. Miesten
asu on koostunut valkoisesta pitkästä kietaisutakista, joka on
solmittu toisen olkapään päältä kiinni. Tämän takin alla on
pidetty tavallisia arkivaatteita.
Nykyään päällä saattaa olla pieni, värikäs liivi ja
värikäs leveä vyöä. On esitetty teoria, että miesten asu sekä
naisten essu-hameet, jotka usein ovat valkoisia, matkivat
kreikkalaisten ja roomalaisten tooga-asuja. Molemmat valtakunnathan ovat
miehittäneet Haggalan synnyinseutuja muinaisina aikoina. Tanssin
juoni Tanssija
"Haggala" on nuori tyttö tai naissukulainen juhlaperheen
lähipiiristä, nykyään joskus myös palkattu esiintyjä. Hän tanssii
yksin miesjoukon edessä, usein osittain hunnutettuna. Tanssin
keskipiste on siis nainen, ja miesjoukko "Kefafeen" laulaa ja
taputtaa käsiään laulun tahdissa. Tämä kuvaa perheen ja suvun
yhtenäisyyttä. Liikekieli
ja säestys Haggalan
perusliike on tasainen, voimakkaalla lantionkierrolla, ylös-alas
liikkeellä ja värinällä maustettu askellus. Se tapahtuu hyvin pienin
(korkeintaan jalkaterän mittaisin) askelin tai paikallaan. Variaattiona
voi askeltaa myös sivuttain. Kädet kehystävät liikettä ja
ylävartalo pysyy paikoillaan. Ylävartalon tyypillisiä liikkeitä ovat
olkapäiden iskut ja värinät. Haggala
näyttämöllä Meille
tutuin Haggala on Mahmoud Redan kehittämä näyttämöversiointi.
Siinä tanssii usein ryhmä naisia miesjoukon puuttuessa kokonaan tai
rajoittuen muutamaan mieheen. Asuina käytetään essuhametta
päällysrimpsuineen, kapeata, pitkää huntua päässä ja asu on usein
koristeltu isoilla värikkäillä tupsuilla. Redan
Haggala Reda
Troupen Haggalassa on taiteellisen vapauden nimissä paljon vaikutteita
muista tanssityyleistä. Voimakkaimmin näkyy Redan saama venäläinen
balettikoulutus. Arabeskit, ylösojennetut kädet ja ympärimenot ovat
siitä tyypillisiä naisille lainattuja liikkeitä. Miesten voimakkaampi
esilletuonti soolotansseineen, baletti-hyppyineen, jopa akrobaattisine
liikkeineen on Redan koreografioimaa fantasiaa, ja siten joskus hyvinkin
kaukana alkuperäisestä Haggalasta.
|