Mihrimah ry

Itämaista tanssia vuodesta 1997

 
 
American tribal
Mirhami 5 (Kesäkuu 2001)

Teksti: Hannele Aaltonen

Ensimmäiseksi haluan tervehtiä lukijoita ja välittää kiinnostuneet ja innostuneet terveiset San Franciscosta paikallisilta Tribal tanssijoilta. Vietin siellä tänä keväänä kolme viikkoa tiiviissä "lajiharjoittelussa" opiskellen Fat Change Belly Dancen studiolla osallistuen jokaiselle mahdolliselle oppitunnille. Seuraavaksi haluan sitten kutsua jokaisen kiinnostuneen ryhmän tai yksittäisen tanssijan Tampereelle elokuussa osallistumaan tribal tunneille. Uskallan luvata kurssin, joka antaa uutta ajateltavaa kotiin viemiseksi tai jopa uuden tavan ilmaista tanssianne.

Tanssin perusta

American Tribal ei edes väitä olevansa autenttinen tanssi, vaan on koottu eri tanssien yhdistelmisä. Sen pohjana ovat Pohjois-Afrikkalaiset tanssit, intialainen kathak sekä flamenco. Liikkeet on tarvittaessa muokattu ryhmälle sopiviksi tai on luotu kokonaan uusia liikkeitä. Olennaista tälle tanssille on ryhmän yhteistyö. Tanssit ovat usein improvisaatiopohjaisia. Ryhmä seuraa johtajatanssijaa ja johtajuus siirtyy tanssijalta toiselle tanssin aikana tiettyjen sääntöjen mukaan, joten kukin tanssija tietää sijaintinsa perusteella milloin hän vastaa tanssin eteenpäin viemisestä. Esim. täyskäännöksen tekemisessä tarvitaan neljä eri johtajaa. Yksi kullekin suunnalle. Muu ryhmä myös seuraa tiiviisti johtajan antamia vinkkejä liikkeen vaihtuessa toiseksi ja pystyy siten suorittamaan liikesarjan samanaikaisesti. Myös vihjeet noudattavat tiettyjä sääntöjä, mikä tekee ryhmän yhteistyöstä yllättävän helppoa.

Liikkeitä on kahdenlaisia. Hitaita, jotka tehdään H-I-T-A-A-S-T-I ja ovat luonteeltaan meditatiivisia. Tanssija kuuntelee kehoaan ja musiikkia ja yhdistää ne liikkeiksi, jotka ovat myös katsojalle "hypnoottisia". Nämä liikkeet vaativat myös lihastyötä eri tavalla kuin nopeat liikkeet. Nopeisiin liikkeisiin yhdistetään aina zillit. Tanssille on myös ominaista katsekontakti tanssijoiden kesken, se on välttämätöntä informaation välittämiselle. Esim. kolmen tanssijan kiertäessä kehää, jolloin voidaan nähdä kuka päättää ottaa johtajuuden ja viedä tanssia seuraavaan vaiheeseen.
Zaghareet huuto kuuluu aina siellä missä tribalia tanssitaan. Sen avulla ryhmä kommunikoi keskenään ja yleisön kanssa. Se ilmaisee iloa, tanssijat rohkaisevat ja kannustavat toisiaan tai osoittavat toisilleen suosiota tanssin aikana. Usein yleisön joukossa olevat tribalin/itämaisen tanssin harrastajat tervehtivät esiintyvää ryhmää.

Puku on näyttävä ja värikäs

Värikäs tribal asu koostuu useasta eri osasta. Alimmaisena on leveät pussihousut, joiden päälle puetaan leveä pitkä hame. Vyötärölle sidotaan joko kolikkohuivi tai erityinen intialaisvaikutteinen tribal vyö tupsuineen ja peilikirjailuineen. Vyön alle voidaan pukea sivuilta auki oleva hame tai huiveja. Yläosana on myös intiasta vaikutteita saanut choli. Siinä on usein pitkät hihat mutta lyhyitäkin näkyy. Se jättää vatsan sekä selän paljaaksi ja sidotaan kiinni nauhoilla. Cholin päälle puetaan yleensä kolikoista tehty koru (coin-bra). Päähän kiedotaan oman maun mukaan valituista kankaista turbaani. Kankaat sidotaan yksivärisen alushuivin päälle. Turbaani koristellaan tribal koruilla tai vaikka kukkasilla.
Korujen käyttö on vapaata, kaulakoru käy mainiosti minne tahansa asun koristeeksi. Paljetteja tribal asussa ei käytetä, korut ovat usein Pakistanista, Afghanistanista tai Intiasta, suuria ja värikkäin kivin koristeltuja.
Meikki on voimakas. Näyttävä asu vaatii kasvojen esille tuomista. Kasvoihin maalataan myös tatuointeja muistuttavia kuvioita otsaan tai leukaan, usein tanssijat käyttävät myös bindiä. Myös oikeita tatuointeja näkyi tanssijoilla eri puolilla kehoa. Tämä taas tietysti johtuu kunkin henkilön omasta asenteesta kehon koristeluun.