Mihrimah ry 

Itämaista tanssia vuodesta 1997

 
 
Mohamed El Hosseny
Mirhami 19 (tammikuu 2006)

Teksti: Tuija Rinne

Mohamed El Hosseny aloitti tanssijan uransa koulupoikana kotikaupunkinsa Suezin kansantanssiryhmässä. Hän liittyi valtion Reda Troupeen 1992 ja vähitellen tanssi vei miehen mennessään ja itämaisten kielten yliopisto-opinnot jäivät. Hosseny vieraili Suomessa ensi kertaa Yalla! Kansainvälisessä itämaisen tanssin festivaalissa 2004, jossa hän esiintyi Mahmoud Reda Troupen jäsenenä Hafla masreya –esityksessä Helsingin Kulttuuritalossa. Monet suomalaiset tanssinharrastajat olivat tutustuneet häneen jo sitä ennen videoiden välityksellä, sillä hän on sekä Reda Troupen että Mahmoud Redan yksityisen tanssiryhmän soolotanssija. Erityisesti huomiota on saanut vuonna 1999 valmistunut Rubabiya-tanssiteos, jossa Hosseny esitti miespääosan. Egyptiläiselle yleisölle hän on tuttu kasvo myös monista TV-ohjelmista ja teatteriesityksistä. Hossenyn oppilaskunta Kairossa koostuu eri puolilta maailmaa tulevista tanssijoista, ja hän kuuluu myös Raqia Hassanin vuosittain järjestämän Ahlan wa sahlan –festivaalin opettajiin.

Ensimmäisen opettajavierailunsa Suomeen Hosseny teki keväällä 2005, jolloin hän piti tiiviskursseja Studio Shamsinassa Helsingissä. Syksyllä 2005 Hosseny veti kuukauden ajan Shamsinassa viikkotunteja ja vieraili myös Turussa ja Kuopiossa. Keväällä Helsingissä esitetyssä Haflat Shamsinassa saatiin vankka näyttö myös Hossenyn koreografin- ja ohjaajantaidoista. Seuraava isompi Shamsina-esitys on suunnitteilla Helsinkiin lokakuussa 2006.

Hossenyn rakkain oppi-isä ja tärkein esikuva on egyptiläisten kansantanssien näyttämölletuonnin alalla valtavan pioneerityön tehnyt ja kokonaisen tekniikkakoulukunnan luonut Mahmoud Reda. Mahmoud Redan nerokkaan opin saanut varsinkaan mieskoreografi ei ole rohjennut tuon perinteikkään koulun linjasta juuri poiketa. Hossenyn mielestä kuitenkin tanssitaiteen ja –perinteen tulee myös Egyptissä kehittyä ja uudistua, ja vastuu siitä on juuri nuoren polven koreografeilla, joilta hän toivoo rohkeaa uudistusmieltä.

Hosseny poikkeaa useimmista egyptiläisten kansantanssiryhmien riveistä nousseista opettajista siinä, että hänen suonissaan yhä sykkii rytmikäs, lapsuudesta asti sisäistetty Suezin kanavan alueen musiikki- ja tanssitraditio simsimiyya. Monien vuosien balettikoulutus on tuonut voimaa, vartalonhallintaa ja yleistanssillista tekniikkaa, jonka pohjalle hän rakentaa toisaalta karismaattisen näyttämöilmaisunsa, toisaalta järjestelmällisyytensä tuntien pidossa. Voimakas halu uuden oppimiseen ja itsensä kehittämiseen sekä opettajana että koreografina näkyvät esimerkiksi hänen estradi, baladi- ja fuusiotansseissaan, joissa hänen omintakeinen tyylinsä koostuu aina sopivasta yhdistelmästä tunteellisuutta, kepeyttä ja särmikästä dramatiikkaa.

Opettaminen on Hossenylle kutsumus. Hänen oppilaansa tuntevat hänet vaativana ja tarkkana mutta myös kannustavana ja ystävällisenä opettajana, joka suunnittelee tuntinsa huolellisesti ja osaa ottaa huomioon jokaisen oppilaan. Arinkaan harrastaja ei jää yksin kompastelemaan askelkuvioiden sekamelskassa, vaan Hosseny neuvoo kärsivällisesti ja ystävällisesti, selkeällä englannin kielellä, niin että kaikki varmasti pääsevät mukaan nauttimaan tanssista. Hänen tunneillaan ei opita vain koreografioita, vaan oppilaat saavat runsaasti eväitä oman tanssinsa kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.